Wat u miste tijdens de troonrede: de introductie van het Ministerie van de Toekomst.

Gepost door: Stephan
Concepting---wat-u-miste-tijdens-de-troonrede-G

Een troonrede wordt gebruikt om aan de maatschappij aan te geven wat het beleid is dat het kabinet de aankomende periode gaat voeren. Als marketing conceptmaker kijk (en vooral luister) ik anders naar de troonrede dan menig ander Nederlander.

Zo ook deze keer. De vraag die mij gisteren maar niet los liet was: wat maakt Nederland dan zo onderscheidend? En wordt dit onderscheidend vermogen (op de juiste wijze) vermarkt? Zodat de inwoners van Nederland een (nog) betere toekomst te wachten staat? Ik mis een ministerie dat ik voor het gemak het ministerie van Marketing noem of anderen het ministerie van de Toekomst noemen. Een ministerie dat zich richt op de vermarkting van Nederland.

Dit idee komt niet uit de lucht vallen. Het is gebaseerd op een land dat een ministerie heeft en dat zich in eerste instantie Ministery of Future Creation noemde. Later kreeg het de Engelse vertaling : Ministry of Science, ICT and Future Planning. Een land uit Azië. Een werelddeel, zoals sommige van de lezers weten, mij na aan het hart ligt.

Bij het voor de eerste keer horen van de titel van het ministerie dacht ik; “Hè, wat grappig! Ze hebben een ministerie dat nog in de toekomst gecreëerd moet worden! :)”. Na wat onderzoek begon ik me af te vragen wat een verschil een ministerie van Marketing of een „Ministry of Science, ICT and Future Planning” zou kunnen uitmaken voor Nederland. Wat het zou bijdragen aan onze  economische status, innovatiekracht en leiderschap. Een ministerie dat dit land kan leiden in/naar de toekomst en ons land de handvatten geeft voor een sterkere positie in de toekomst, een onderscheidend vermogen. Zonder als land in eerste instantie afhankelijk te zijn van commerciële partijen die op dit gebied actief zijn. (Die er natuurlijk ook vanzelfsprekend moeten zijn).

Maar nu eerst nog even terug naar Azië. Naar Zuid Korea om precies te zijn. Zuid Korea heeft namelijk sinds twee jaar een ministerie dat The Ministery of Future Creation heet. Het doel van dit ministerie is het opzetten, alsmede het managen en evalueren van wetenschappelijk en technologisch beleid. De basisgedachte waarop dit ministerie rust is dat de creatieve aanwinst voortkomt uit een idee en verbeelding (I am in:)).  Deze gedachte is misschien niet heel tastbaar, maar geeft me wel het gevoel dat het open staat voor innovatie en het feit dat de toekomst maakbaar is. Een ‘laboratorium’ aanpak voor toekomstcreatie. Het ministerie heeft sleutelrollen weggelegd voor wetenschap, technologie en start-ups en spreekt over het streven naar een creatieve economie. Binnen dit ministerie zijn er maar liefst 10 departementen opgezet. Uiteenlopend van het departement luisterend naar de naam „Creative Economy Policy Bureau” tot aan „IT Strategy Bureau”

De winst voor Nederland:

Een dergelijk  ministerie zorgt er dus voor dat er nieuwe groeistrategieën gecreëerd worden. En oefent daarmee invloed uit op nieuwe markten en industrieën voor het ontwikkelen van nieuwe creatieve concepten en businessmodellen. Dat vervolgens een positieve invloed heeft op de (creatieve) samenleving, diens welvaart en diens ontwikkeling.

Het ministerie in Zuid Korea heeft concrete cijfers gekoppeld aan de verwachte „winst” van het ministerie: in 2017 heeft het 410.000 banen gecreëerd, waarvan 90.000 banen bij start-ups zijn. (Het huidige werkeloosheidspercentage in Zuid Korea is 3.7% (juli 2015).

Een beetje hulp voor NL:

Om het dit aankomende Nederlandse ministerie makkelijk te maken zijn onderstaand de primaire taken* van het ministerie opgesomd :) :

  • Het creëert een ‚ecosysteem’ dat start-ups faciliteert.
  • Het staat financieel bij. Bijvoorbeeld dmv belastingvoordelen voor start-ups en/of organisaties die een rol spelen.
  • Het ontwikkelt creatievelingen.
  • Het investeert in ICT om wereldwijd een voorloop te nemen in internet en netwerken.
  • Het bevordert een omgeving waarin expressie gegeven kan worden aan ideeën, zonder restricties, om nieuwe kansen en mogelijkheden te creëren en innovatie te bereiken.

De toekomst:

Ik voorzie dat in de nabije toekomst meerdere landen een soortgelijke ministerie op zullen zetten. Nederland kan hierin een vooraanstaande rol in Europa gaan spelen en een leider zijn wanneer het op creatie aankomt door het initiatief te nemen om een dergelijke ministerie op te zetten.

Wellicht zijn we dan over tien jaar in het buitenland niet alleen bekend van de tulpen, kazen, molens, coffeeshops en wallen, maar ook van een creatieve vooruitstrevende economie. En nemen we op dit gebied een voorname en leidende rol in de aldoor veranderende mondiale omgeving. Zodat we streven als land naar een collectief doel in de maakbare toekomst.

Heeft Stephan een tumor in zijn hoofd.

Een continue beweging van afferente en efferente neuronen.

Gepost door: Stephan
Creatieve-marketing-concepten-webdevelopment---hersenen

Niet een fenomeen van een film, wel één die een beschrijving doet van een gebeurtenis die naar mijn weten nog niet op deze manier is uitgelicht. Phenomenom. Een film met John Travolta, waarin hij een simpele boer speelt (had ook een tuinman kunnen zijn), die plots door een licht wordt geraakt. Van het één op het andere creatieve moment is hij hyperintelligent, ziet verbanden die anderen niet zien, maakt zich binnen een half uur een taal eigen, lost onmogelijke problemen op en heeft ideeën waar menig mens nog aan moet wennen.

De brug (van Varol (de voorzijde) naar zijn plurale tantum.

Op dat laatste stukje uit de vorige alinea ligt de link met Stephan M. Creatieve ideeën en verbanden waar anderen in sommige gevallen aan moeten wennen. Een continue beweging van efferente neuronen en afferente neuronen onder de Cortex Cerebri die aldoor bezig zijn met het zoeken naar creatieve verbanden, ideeën, oplossingen en more

Blog pagina Stephan M

Gepost door: Stephan
Stephan M - creatieve marketing en reclame - Blog

Deze pagina is gereserveerd voor diegene die iets te vertellen hebben over creativiteit, marketing, reclame, ideeen, concepten, etc. Zoals je ziet, binnenkort zal zien, zijn more

“Ik heb het (creatieve) wiel uitgevonden!”

Nederlands blog artikel

Gepost door: Stephan
Stephan M - creatieve marketing en reclame

Riep Sanches in 1760 toen hij instinctief op het idee kwam om zijn zelfgeteelde spruitjes als bloemkolen te verkopen die expres te weinig zonlicht waren gegeven. Naar zijn eigen zeggen bleven alleen zo de belangrijkste voedingsstoffen compact bewaard en waren ze ook nog handzaam! In zijn tijd bestonden er nog geen naslagwerken over reclame en marketing. Sanches was daarom naar eigen zeggen de eerste die  more

StephanM Newsletter


Fatal error: Call to undefined function insert_cform() in /home/stephanm/domains/stephanm.nl/public_html/wp-content/themes/stephan/footer.php on line 33